Postanowienie noworoczne – zadbaj o swoje zdrowie dzięki hipoksji 

airzone hipoksja – fot. Łukasz Znojek

Co roku jednym z najpopularniejszych postanowień noworocznych jest zadbanie o formę. Siłownie przeżywają w styczniu prawdziwe oblężenie, by zaledwie kilka tygodni później znów wrócić do normy. Polacy chcą być zdrowsi i szczuplejsi, ale droga do tego okazuje się trudna. Jaki mamy na to pomysł? Spróbujcie treningu w warunkach hipoksji! To sprawi, że wasze starania będą o wiele bardziej efektywne, a rezultaty widoczne. Niech postanowienia na Nowy Rok będą czymś więcej niż tylko obietnicą. W tym tekście podpowiemy wam, dlaczego warto trenować w warunkach kontrolowanego niedotlenienia i komu może to pomóc. 

Ćwiczenia w warunkach hipoksji – co to znaczy?

Przypomnijmy, że hipoksja to warunki kontrolowanego niedotlenienia. Czyli odwzorowanie stanu, który ogarnia nasz organizm na naturalnej wysokości powyżej 2000 m n.p.m. Zapewne znacie to uczucie, gdy w górach męczycie się o wiele szybciej, a każdy ruch wymaga więcej zaangażowania. Warto wiedzieć, że sztuczną hipoksję już od lat wykorzystują zawodowi sportowcy, aby ograniczyć wyjazdy w wysokie partie gór. Dzięki treningom w takim otoczeniu ich wyniki poprawiają się o wiele szybciej. Dzisiaj również i wy, w Polsce możecie spróbować swoich sił. Dlaczego warto? 

Jak pokazały badania laureatów Nagrody Nobla z 2019 r. w dziedzinie medycyny i fizjologii (Peter J. Ratcliffe Oxford Univeristy & William G. Kaelin Jr Harvard University, Gregg L. Semensa John Hopkins University), ludzki organizm reaguje na różne poziomy tlenu. Jak pokazują inne badania naukowe oraz obserwacje, ćwiczenia w warunkach hipoksji bardzo korzystnie wpływają na redukcję tkanki tłuszczowej i obniżenie masy ciała, czy walkę z cholesterolem. Hipoksja wpływa również na lepszy sen, obniża koszt energetyczny i spowalnia procesy starzenia. 

Adam Kszczot w pokoju hipoksyjnym w COS Spała
Adam Kszczot w pokoju hipoksyjnym w COS Spała

Hipoksja to niezastąpiony trening krwi. Badam to dwa trzy razy w miesiącu i te parametry naprawdę się zmieniają, to efekt podobny do pobytu w górach – mówi Adam Kszczot, lekkoatleta, laureat wielu Mistrzostw Świata i Europy w bieganiu na 800 m. – Trenowanie w hipoksji daje nam również oszczędność czasu. Mówi się, że nie można go kupić, a jednak. Ćwiczymy dużo krócej, z mniejszą liczbą przeciążeń. 

Jak hipoksja ma się do noworocznych postanowień?

#1 Schudnę w Nowym Roku

Wysiłek tlenowy przyczynia się do redukcji tkanki tłuszczowej, ale na efekty trzeba czekać długo. Tymczasem ćwicząc w hipoksji rozbudowuje się sieć naczyń krwionośnych, następuje lepsze utlenowanie tkanki tłuszczowej, nasila się proces lipozy i przez to spalanie jest szybsze i bardziej efektywne. Co więcej, trening w warunkach hipoksji zmniejsza apetyt, za to przemiana materii przyspiesza. 

Nawet ja, mając nieduży procent tkanki tłuszczowej, widzę jej szybki spadek. Wydaje się to niemożliwe, a jednak tak się dzieje – podkreśla Kszczot.

#2 Pójdę na siłownie i wyrobię sobie mięśnie

Adam Kszczot trenując w warunkach sztucznej hipoksji zauważa również dużo szybszy przyrost masy mięśniowej niż w przypadku tradycyjnych treningów. Oznacza to, że trenując krócej, można osiągnąć więcej, niż chodząc na siłownię codziennie i wykonując trening oporowy. 

#3 Zadbam o swoje zdrowie i samopoczucie

Ćwiczenie w warunkach kontrolowanego niedotlenienia jest również bardzo wskazane dla osób borykających się z cukrzycą typu II, a także w profilaktyce i leczeniu chorób układu krążenia. Trenując w hipoksji glukoza łatwiej dostaje się do komórek i obniża się jej poziom we krwi. Rozszerzają się naczynia wieńcowe i obwodowe naczynia krwionośne, co wpływa na poprawę ciśnienia krwi. 

Osoby, które zdecydują się na trening w hipoksji mogą liczyć na obniżenie cholesterolu, a także zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Jak widać – taka profilaktyka przyda się właściwie każdemu. 

Przebywanie w hipoksji poprawi komfort życia. Będzie więcej tlenu w organizmie, ustaną bóle głowy, będziemy mieć więcej energii i werwy. Mówiąc obrazowo, po to zabieramy na chwilę tlen, by później korzystać z jego „nadmiaru” przez wiele tygodni. Można powiedzieć, że samo przebywanie w tych warunkach już działa – podkreśla Adam Kszczot.

Reasumując, sztuczna hipoksja może mieć na nas wyłącznie pozytywny wpływ. Szybciej dojdziemy do siebie po kontuzji, poprawi się samopoczucie, o wiele szybciej poprawi się również forma. Przykładowo, zamiast standardowych 5 km zaczniecie biec coraz dalej, stale poprawiając wyniki. W połączeniu ze zdrową dietą jakość życia ulegnie zmianie – i to bardzo na plus! A trzeba przyznać, że w naszych miastach zasnutych smogiem jest nam to po prostu bardzo potrzebne. 

Gdzie dostępna jest Hipoksja AirZone?

ZAKOPANE: Centralny Ośrodek Sportu – pokoje sypialne i sala treningowa

– SPAŁA: Centralny Ośrodek Sportu – pokoje sypialne i sala treningowa

– WARSZAWA: Instytut Sportu – pokoje sypialne i sala treningowa

Od stycznia/lutego 2022:

– WARSZAWA / RASZYN: Funkcjonalne centrum wysokościowe wyposażone w pokoje sypialne, 2 sale treningowe, pokój hiperoksyjny, komorę normobaryczną & squasha.

– CETNIEWO: Centralny Ośrodek Sportu – pokoje sypialne i sala treningowa

– WAŁCZ: Centralny Ośrodek Sportu – pokoje sypialne i sala treningowa

Trzymamy kciuki za wasze treningi w 2022 roku!

Źródła:

  • Kayser B., Verges S., 2013. Hypoxia, energy balance and obesity: from pathophysiological mechanisms to new treatment strategies. Obes. Rev. 14, 579-592.
  • Millet G. P., Debevec T., Brocherie F., Malatesta D., Girard O., 2016. Therapeutic use of exercising in hypoxia: promises and limitations. Front. Physiol. 7, doi:10.3389/fphys.2016.00224. 
  • Kim SW, Jung WS, Chung S, Park HY. 2021. Exercise intervention under hypoxic condition as a new therapeutic paradigm for type 2 diabetes mellitus: A narrative review. World J Diabetes 2021; 12(4): 331-343. DOI: 10.4239/wjd.v12.i4.331.
  • Nishimura A., Sugita M., Kato K., Fukuda A., Sudo A., Uchida A., 2010. Hypoxia increases muscle hypertrophy induced by resistance training. Int. J. Sports Physiol. Perform. 5, 497-508.

Jesteśmy liderem w zakresie instalacji hipoksyjnych dla sportu i biznesu. Realizujemy kluczowe inwestycje dla polskiego sektora sportu oraz prywatnych inwestorów w zakresie budowy centr wysokościowych. Projektujemy i przekształcamy klasyczne rozwiązania w profesjonalne centra wysokościowe. Dajemy możliwość symulacji warunków wysokogórskich w dowolnych przestrzeniach, nie ograniczając przy tym swobody ruchu i komfortu osób korzystających, czego nie zapewniają kapsuły, maski lub namioty. Współpracujemy z Centralnym Ośrodkiem Sportu, Państwowym Instytutem Badawczym oraz z indywidualnymi sportowcami.

Napisz do nas: biuro@airsport.com.pl